Odessa
Wat gebeurde er na de oorlog met de Duitsers? Natuurlijk, 'Befehl ist Befehl', dat gold voor velen
en ik kan me er tot op zekere hoogte wel iets bij voorstellen. Je mag er pas over oordelen als je zelf
in een situatie hebt gezeten dat je moest kiezen tussen 'jou of die ander'.
Ik herinner me goed dat ik op school mezelf straf kon besparen door de werkelijke dader van een
onbenulligheidje erbij te lappen, maar koos toch voor de eer. En de directeur waardeerde dat ook nog, hij
liet me één regel uit een Frans lesboekje uit het hoofd leren, dat moest ik dan bij hem
opzeggen. Halverwege was ik de Franse slag alweer kwijt, "hoepel maar op", zei hij lachend.
Maar dan de harde werkelijkheid na de oorlog
Velen, met name SS'ers, ontsprongen de dans. Maar hoe kan dat? Je zou toch zeggen dat ook alle
na-oorlogse Duitse regeringen baat hadden bij het maken van schoon schip. Niets is minder waar. Er zijn
voldoende aanwijzingen dat de Duitsers tot op de dag van vandaag veel oorlogsmisdadigers de hand boven
het hoofd hebben gehouden.
Goed voorbeeld zijn de 'foute' Nederlanders die het Duits staatsburgerschap kregen en vervolgens niet
uitgewezen konden worden en zo hun straf ontliepen.
Tussen 1945 en 1947 leken veel SS'ers in rook te zijn opgegaan. Natuurlijk, er werden er veel
gepakt en veroordeeld en vaak ook gefusilleerd, maar we kennen ook de verhalen van oorlogsmisdadigers
die zich in Zuid-Amerikaanse landen op zouden houden.
Op de een of andere manier moeten die toch hulp hebben gehad van het vaderland. Een van die
'hulporganisaties' was Odessa.
Odessa
'Organisation der ehemaligen SS-Angehörigen', de organisatie van voormalige leden van de SS. Het
bestaan van deze club wordt officieel ontkend maar er zijn door de jaren heen voldoende feiten bekend
geworden dat er wel degelijk een SS-netwerk bestond dat voorzag in geld om uit handen te blijven van nazi-jagers.
Een van die kwelgeesten van de nazi's was Simon Wiesenthal die reeds in 1946 waarschuwde dat er een
groep oud-SS-officieren was die zich met behulp van industriëlen organiseerden om te voorkomen
dat ze in handen vielen van de oorlogstribunalen.
Er zouden lijntjes lopen naar landen als Argentinië, Paraguay, Uruquay, Chili en Brazilië. Zo
werden direct al Adolf Eichman (administratieve man onder Heinrich Himmler en in zijn rol
verantwoordelijk voor de dood van tienduizenden Joden) en Josef Mengele (kamparts in Auschwitz,
hij voerde gruwelijke experimenten uit) Europa uitgesmokkeld.
SS'ers hebben later toegegeven dat er inderdaad een netwerk bestond maar dat de grootte en sterkte
ervan overtrokken zou zijn. De aandacht werd zelfs een tijd lang afgeleid van ODESSA door de CIA te
betrekken in de beschuldigingen dat er vreemde mogendheden waren die oud SS'ers zouden helpen omdat
het 'anti-communisten' waren die ooit nog wel eens van pas zouden komen.
Wiesenthal ontdekte in 1947 de 'BB route' een vluchtroute die van Bremen in Noord-Duitsland
naar Beieren in Zuid-Duitsland, via Oostenrijk naar Bari (vandaar BB) Italië leidde. Het leek
voor de oorlogsmisdadigers eenvoudig om aan vervalste papieren te komen.
Ook was er geen gebrek aan financiële middelen. De herkomst van dit geld was duidelijk, geroofd
van de Joden in de bezette gebieden en verdiend door bedrijven die met tewerkgestelden goedkoop fabriceerden.
Foute bedrijven
Tijdens de oorlog werden er werkkampen opgericht, daar omheen stonden vestigingen van bedrijven
als Maybach, Alkett, Hanomag, Porsche, Siemens, Messerschmitt, Daimler Benz, Volkswagen en Krupp.
Duitse bedrijven die veel geld hadden verdiend in de Tweede Wereldoorlog door gebruik te maken van
weggevoerden uit de bezette gebieden werden verplicht een handje te helpen. De basis voor Odessa werd
enkele maanden voor het einde van de oorlog gelegd.
Op 10 augustus 1944 belegden een aantal grote bedrijven een bijeenkomst in Straatsburg waar ook
bankiers bij aanwezig waren. Zij maakten zich grote zorgen over hun eigen posities als de elite
van de SS justitieel zou worden vervolgd.
Ene Otto Skorzeny zou de leiding van de later als Odessa betitelde organisatie op zich nemen. Hij
werd op 15 mei 1945 door de Amerikanen gearresteerd, veroordeeld en vastgezet, maar dook enkele jaren later
op in Argentinië. In de jaren 50 ging hij naar het fascistische Spanje van Franco waar hij
tot aan zijn dood in 1975 in volledige vrijheid leefde als (rijk) zakenman.
Skorzeny werkte vanuit Madrid, zijn compaan in Zuid-Amerika was Reinhard Gehlen
Prins Bernhard, De familie Perron en de Argentinië route
Over Prins Bernhard doet het verhaal de ronde dat hij Hitler aangeboden zou hebben stadhouder te worden
van Nederland.
De vermeende stadhoudersbrief zou Prins Bernhard op 24 april 1942 hebben geschreven. De bedoeling
was dat de bezetting direct door de Duitsers werd opgeheven. Op zich
nog niets eens zo'n gekke gedachte en wie weet, wellicht zouden duizenden Joden de oorlog wel hebben
overleefd als dit verhaal waar zou blijken te zijn en Hitler het vermeende aanbod ook daadwerkelijk
had geaccepteerd.
De stadhoudersbrief is nooit teruggevonden. Bernhard heeft het bestaan ervan altijd ontkent maar de
Prins is niet in zijn eerste leugentje gestikt. Maar er is een bedenkelijker rol die aan Prins Bernhard
wordt toegeschreven.
Juan Domingo Perón was een Argentijns militair, president van Argentinië van 1946
tot 1955 en van 1973 tot 1974, Prins Bernhard was een goede vriend van hem. Tijdens de oorlogsjaren
was Perón minister en een fervent aanhanger van Hitler en zijn ideologie. Prins Bernhard zou
enkele keren tijdens en ook menigmaal na de oorlog in Argentinië zijn geweest. Het doel van zijn
reizen is nooit officieel opgehelderd maar na de oorlog zou hij ontmoetingen hebben gehad met voormalig Duitse offcieren.
Onder andere zou hij er Klaus Barbie hebben ontmoet. Een artikel dat ik vond dat ik toeschrijf aan
Ton Biesemaat:
"In een artikel in het 'Vierde Bulletin Tweede Wereldoorlog' beschrijft de Oranje-historicus
J.G. Kikkert een bezoek van de Prins aan Zuid-Amerika waar hij midden in de oorlog (1943) in
Brazilië mogelijk gesproken heeft met zijn oude IG Farben NW7 baas uit Parijs dr. Willibald
Passarge.
De Prins bezocht toen Zuid-Amerika per Mitchell-bommenwerper. Volgens Kikkert, die als bron de
geheim agent Pieter Brijnen van Houten opvoert, bezocht Bernhard zelfs in 1943 Argentinië
waar hij te gast was op het landgoed van een zekere Juan Zorreguieta..."
Met de hulp van Perón zijn er duizenden nazi's naar Zuid-Amerika gekomen. Prins Bernhard
was van alle Zuid-Amerikaanse dictators het dikst bevriend met Perón, hij kende Zorrequita
goed die in 1973 toetrad tot het kabinet van dictator Videla. Onder zijn bewind verdwenen veel
tegenstanders, hier moet Zorrequita van geweten hebben.
Zoals u wellicht weet is Zorrequita de vader van Koningin Maxima.
Verenigde Staten profiteerden mee
De VS zagen potentie in het opnemen van hoogopgeleiden, ook al waren ze fout geweest. Er zijn veel
aanwwijzingen dat de CIA heeft meegeholpen een groot aantal oud-officieren naar de VS te halen. Ook
Spanje liet zich niet onbetuigd. Het land was een dictatuur (onder Franco) waar oud-nazi's geen
strobreed in de weg werd gelegd.
Er zullen landen zijn geweest die niet wisten dat er een nare
geschiedenis kleefde aan een aantal nieuwe bewoners die elkaar ook steevast opzochten. Zo zijn er
bijvoorbeeld in Argentinië en Paraquay hele Duitse enclaves.
De meeste door dictators geregeerde landen keken echter bewust de andere kant op.
Eichmann was een van de meest gehate en daardoor ook meest gezochte nazi's. Hij werd op 11 mei 1960
door Israëlische elitetroepen onder leiding van de Mossad ontvoerd uit Brazilië en na
een proces in Israël ter dood veroordeeld. Op 31 mei 1962 werd het vonnis uitgevoerd.
De ontvoering was groot nieuws en controversieel.
Als Odessa niet zou hebben bestaan, hoe konden velen dan ontsnappen?
Het bestaan van Odessa wordt betwist, het zou enkelt gaan om een paar kleine netwerkjes, immers,
anders zou iedereen wel geholpen zijn. En daar schuilt volgens mij nu net de clou, dan zou het
pas echt op zijn gevallen. Doordat een betrekkelijk kleine groep greep had op rijke ondernemers
konden zij met hun hulp ontsnappen.
De Verenigde Staten nam graag ex-nazi's op (Wernher von Braun bijvoorbeeld) die over nuttige
kennis beschikten en Zuid-Amerikaanse landen hadden geen problemen met Duitsers met grote zakken geld.
De KLM de fout in
In 2007 maakte luchtvaarthistoricus Marc Diericx bekend, dat de KLM vlak na de Tweede
Wereldoorlog nazi's liet overvliegen naar Zuid-Amerika. Velen vluchtten
zo via Zwitserland naar Uruguay en Argentinië.
Ondanks dat de KLM was gewaarschuwd alert te zijn op vluchtende nazi's schijnen er toch veel via
Zwitserland in Zuid-Amerika terecht te zijn gekomen. Waarom de KLM niet beter oplette is wellicht een
kwestie van het momentum en goede voorbereiding door de officieren.
Die beschikten over papieren die niet van echt te onderscheiden waren.
Via de zogenaamde rattenlijn vluchtten oorlogsmisdadigers als Erich Priebke, Bernard Helfrich,
Klaus Barbie, Adolf Eichmann, Josef Mengele en Gustav Wagner. Van de vlucht van Helfrich staat vast
dat hij met een KLM toestel naar Argentinië ging, dat toestel droeg de naam 'Prins Bernhard'.
Reactie KLM
Toen in 2007 de KLM geconfronteerd werd met deze zware beschuldigingen was de navolgende reactie
veelzeggend:
De KLM heeft in de eigen archieven geen aanwijzingen gevonden voor verregaande betrokkenheid bij
de vlucht van nazi's en de KLM hanteert het principe dat zij als luchtvaartmaatschappij
geen actieve rol dient te hebben bij de aanhouding van gezochte personen.
Twee opmerkelijke punten ligt ik eruit.
'verregaande', duidt dit erop dat er wel aanwijzingen zijn gevonden, maar dat die in de ogen van de
KLM anno 2007 niet van belang waren?
'dient', houdt dit in dat de KLM wel wist dat er van hen werd verwacht dat ze verdachte personen aan
moesten houden maar dat men op het standpunt stond dat men geen verlengstuk was van politie en
justitie?
Anyway, het blijft een vreemde zaak dat er bij regelmaat berichten opduiken waaruit blijkt dat de KLM
vluchtende nazi's geen strobreed in de weg legde en dat de Argentijnse en Zwitserse filialen van de KLM
samenwerkten om oud SS'ers van Europa over te brengen naar Uruguay en Argentinië.
Op 1 mei 2007 onthulde Netwerk met een documentaire dat uit documenten uit archieven in
Argentinië, Zwitserland en de Verenigde Staten het bewijs geleverd werd dat de KLM nazi's
hielp om te vluchten.
Conclusie: de KLM zat fout, maar vond ook in 2007 dat ze destijds geen rol had.
Duitsers nemen het niet zo nauw
Mijn grootouders leven niet meer, ik heb iets van ze meegekregen over de Tweede Wereldoorlog, zij
hadden een winkel en zaten tussen twee vuren in. Mijn oma heeft altijd een hartgrondige hekel aan de
Duitsers gehouden. "Die rotmoffen", ik hoor het haar nog zeggen.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen. En ook dat er na de oorlog ongeloof bleef over de goede
bedoelingen van de nieuwe Duitse regering die stellig verklaarde 'dit nooit meer'. De Eerste
Wereldoorlog had immers ook geen andersdenkend Duitsland opgeleverd.
Na de Tweede Wereldoorlog werden er rechters aangesteld om de opgepakte verantwoordelijken te
straffen. Sommigen konden ontsnappen, een aantal pleegde zelfmoord maar er werden er ook genoeg
verorodeeld. Bij drie nazi's kwam het tribunaal van Neurenberg als vonnis tot vrijspraak. Wonderlijk.
Von Papen, Schacht en Fritzsche: schuldig maar onschuldig
Van velen stond vast dat ze mee hadden gewerkt aan de verschrikkingen. In een aantal gevallen volgde
er echter vrijspraak. Zo ook voor Von Papen, Schacht en Fritzsche. Desondanks werden ze in Duitsland
ook aangeklaagd en veroordeeld. Alleen, ze stonden na een betrekkelijk korte straf snel weer
buiten.
Zo toonde Duitsland zich aan de ene kant als scherprechter maar aan de andere kant opmerkelijk
vergevingsgezind.
Albert Plesman
Plesman werd administrateur toen in 1919 de KLM werd opgericht, later werd hij directeur en president-directeur. De KLM is de oudste vliegmaatschappij
ter wereld. Plesman onderhield voor de oorlog contacten met de nazi's en probeerde na de bezetting deze te gebruiken, zijn doel was een politieke, iets wat
hem niet in dank werd afgenomen.
Wellicht werkte zijn band met onder andere Göring er wel toe dat tijdens de oorlog de KLM redelijk met rust werden gelaten. Plesman wordt echter toch nog
(1941) door de Duitsers opgepakt en beschuldigd van het ondermijnen van het Duitse gezag en komt in de gevangenis terecht (het Oranjehotel in
Scheveningen.) Op 11 mei 1942 komt hij vrij, maar mag zich niet meer met de KLM bemoeien. Na de oorlog pakte hij de draad weer op.
Plesman heeft de KLM geleid vanaf de oprichting in 1919 tot aan zijn plotselinge dood op 31 december 1953. In totaal 34 jaar. Bij zijn aantreden waren
er vier personeelsleden, in 1953 13.000.
Rol na de Tweede Wereldoorlog
Na de oorlog mochten nazi's niet reizen, iets wat ook de KLM is verteld. Vaak met vervalste papieren reisden oorlogsmisdadigers toch naar Zwitserland
om daar het vliegtuig te pakken naar Zuid-Amerika. De KLM vervoerde meerdere nazi's naar Uruguay en Argentinië.
Er werd grof geld betaald voor een ticket, de leiding van de KLM keek de andere kant op en hielp zo nazi's uit handen te blijven van hun rechters. Dat de KLM
jarenlang vol heeft gehouden dat er uit 'hun' archieven niets onoirbaars is gebleken werd decennia geleden al ontkracht toen een piloot van de KLM bij Albert
Plesman persoonlijk protesteerde toen hij monnikken naar Argentinië moest brengen terwijl het toen overduidelijk om Duitse nazi's op de vlucht ging.
Het Vaticaan verstrekte identiteitspapieren maar ook het Rode Kruis hielp oorlogsmisdadigers aan papieren. Naar schatting enkele duizenden oorlogsmisdadigers
konden op deze wijze vluchten. Maar ook de Nederlandse regering valt veel te verwijten, er was weliswaar een 'instructie' dat de KLM er op moest toezien dat
er geen nazi's werden vervvoerd, maar van enige naleving en sanctie was geen sprake.
Onder de gevluchten bevond zich kamparts Josef Mengele, hij reisde op 25 mei 1949 met papieren van het Vaticaan en het Rode Kruis naar Argentinië.
Conclusie
Niet alleen de Duitsers hebben boter op hun hoofd. Philips maakte gebruik van door Duitsers gevangen
gezette Nederlanders. De KLM vervoerde meerdere oorlogsmisdadigers. Prins Bernhard onderhield zeer
warme contacten met een nazi-adept in Zuid-Amerika en sprak na de oorlog met oud
SS'ers en logeerde bij de familie Zorreguieta die later diende onder een van de smerigste
dictators aller tijden, Videla.
Het een los van het ander zien is lastig. Bewijzen dat Bernhard fout was nog veel meer. Door
verzetsstrijders in Nederland wordt hij op handen gedragen. Dat het na de oorlog voor veel SS'ers zeer
eenvoudig was naar Zuid-Amerika te trekken en daar jarenlang in weelde te leven staat vast. Dat
Duitsers, Zwitsers en Nederlanders daar op de een of andere manier negatief bij betrokken zijn geweest
staat eveneens vast.
Reinhard Gehlen
Gehlen was de Zuid-Amerika connectie van Skorzeny die zelf vanuit Madrid opereerde. In feite is Gehlen na de oorlog net zo belangrijk geweest voor
de nazi's als Skorzeny.
Gehlen was een generaal in het Duitse leger en oofd van de militaire geheime dienst van de Duitsers tijdens de oorlog. Hitler liet hem vallen, maar voor
Gehlen maakte dat niet viel uit, hij maakte na de oorlog carriere en stond op de loonlijst van de CIA. Later werd hij hoofd van de BND, de West-Duitse
geheime dienst. Zijn enorme kennis van Rusland hielp hem tijdens de koude oorlog aan veel geld omdat alle westerse diensten van zijn kennis
gebruik wilde maken.
Hij overleed in 1979.
Otto Skorzeny
Skorzeny schreef een aantal boeken, opmerkelijk is dat hij beweerdt dat voormalig president George Bush eigenlijk George Scherff heet en dat
Skorzeny hem de VS in zou hebben gebracht,
Ook verklaarde Skorzeny dat de zelfmoord van Adolf Hitler op 30 april 1945 in scene was gezet.
Skorzeny gaf toe dat hij ODESSA had opgezet en dat er zo'n 50.000 nazi's zijn geholpen om naar Amerika te vluchten.
Ook opmerkelijk is zijn verklaring dat Reinhard Gehlen, Josef Mengele, and George Bush direct betrokken zijn geweest bij de moord op John Fitzgerald Kenndy.
Wat wel vast staat is dat Skorzeny gewerkt heeft voor Peron (Argentinië), Franco (Spanje) en Nasser (Egypte.) In maart 2016 bleek dat Skorzeny
ook op de loonlijst van de Mossad had gestaan. De nooit opgeloste moord op de Duitse raketgeleerde Heinz Krug wordt toegeschreven aan
Skorzeny, gepleegd in opdracht van de Israëlische geheime dienst.
In 1947 werd Skorzeny vrijgesproken voor de moord op Amerikaanse krijgsgevangenen tijdens het Ardennenoffensief, hij moest nog wel terecht staan voor
andere oorlogsmisdaden. Een jaar later wist hij echter te ontsnappen, de rest is bekend.
Skorzeny overleed als rijk en vrij zakenmaan in 1975 in Madrid aan longkanker. Sinds 1970 was Skorzeny al ziek.
Otto Skorzeny was een strateeg die precies de juiste oplossingen wist te bedenken voor grote problemen, dat onderkenden de nazi's tijdens de oorlog, maar ook
na de oorlog. Dictators maakten graag van zijn diensten gebruik, evenals westerse inlichtendiensten. In Spanje was Skorzeny een gevierd zakenman. Tot in
hoeverre alle verhalen rond hem geromantiseerd en opgeklopt zijn weet niemand, hij geeft daar zelf nooit klaarheid over gegeven.