Twee mannen met dezelfde naam: Jo Spier
Begin 2012 kreeg ik een mailtje van Tilly Spier die geschrokken was van een foto van haar vader bij een minder vleiend stukje op De Dokwerker. Het
ging over Jo Spier, een man die fout was geweest in de oorlog, maar de foto was van de Jo Spier die juist altijd aan de goede kant van de lijn was
gebleven.
Toen ik mijn goede vriend Klaas sprak, die eveneens tekenaar is, vroeg ik hem of hij Jo Spier kende, "ja, dat was een hele goede en bekende
tekenaar", zo vertelde Klaas mij. Toen ik zei dat er waarschijnlijk twee mannen met dezelfde voor- en achternaam tegelijkertijd hebben geleefd
en beiden een hoofdstuk hebben toegevoegd aan de Tweede Wereldoorlog volgde Klaas mij niet meer, het zei hem niets en voor mij begon de
ontrafeling van een nieuw chapiter dat zijn weerslag moest vinden in deze pagina over Jo Spier en Jo Spier!
Één naam: twee mannen!
Jo Spier (26 juni 1900 - 21 mei 1978)
Joseph Spier was een Joodse man die tot aan de oorlog voor De Telegraaf en een aantal andere grote Nederlandse bedrijven werkte. Hij
verbleef tijdens de oorlog in diverse concentratiekampen. Zijn spotprenten over de nazi's werden hem niet bepaald in dank afgenomen.
Anton Mussert kende Spier al van jongs af aan en was een bewonderaar van zijn tekenwerk en redde hem en zijn familie door ze onder te brengen
in Villa Bouchina dat deel uitmaakte van 'Het kamp Barneveld' (
link.)
Mussert zei over Jo Spier en diens vrouw: "goede vrienden van ons, geen NSB-leden. Mijn vrouw en ik gingen vaak bij hen eten".
Maar uiteindelijk werden ook de zogenaamde reserveringskampen opgedoekt en moesten de bewoners richting Theresiënstadt. Zo ook de familie Spier
die daar van 21 april 1943 tot het einde van de oorlog opgesloten zaten. Daar maakte Jo Spier zich echter niet geliefd bij zijn mede-gevangenen
omdat hij in opdracht van de nazi's tekeningen aanbracht op de muren van de barakken en meewerkte aan een Duitse propagandafilm: Theresiënstadt.
Ein Dokumentarfilm aus dem jüdischen Siedlungsgebiet.
Ook zou hij, naar eigen zeggen in opdracht van de Duitsers, hebben ingepraat op mede-gevangenen om toch vooral maar mee te werken. Na de oorlog kwam Jo
Spier vrij, maar werd met de nek aangekeken en kreeg geen werk meer waarop hij met zijn gezin naar Amerika verhuisde. Daar bouwde hij een nieuwe
carrière op als tekenaar en reclame-maker.
Jo overleed in 1978 in de Verenigde Staten. Zijn zoon Peter is daar nu net als zijn vader, een succesvol tekenaar.
Jo Spier (11 februari 1916 - 22 september 2009)
Jo Spier was eveneens een Joodse man die niet zoals de vorige Jo Spier in Zutphen, maar in Amsterdam is geboren en zestien jaar jonger was. Jo werkte als
typograaf (letterzetter) bij Stempelfabriek J.W. Posthumus NV. in Amsterdam, zijn positie als bedrijfsleider moest hij na het uitbreken van de
oorlog opgeven, maar hij mocht toen wel zijn oorspronkelijke beroep weer oppakken.
Jo was een van de voormannen bij het uitbreken van de staking in februari 1941 in Amsterdam. Jo wist echter uit handen van de Duitsers te blijven
door de hulp van zijn werkgever, die verklaarde hem hard nodig te hebben.
Via via raakte hij betrokken bij de buitenschoolse jeugdzorg tegenover de Joodsche Schouwburg waar Walter Süskind bedrijfsleider was, over
hem is begin 2012 een film gemaakt (
link.)
Op 29 september 1943 staat de SD voor de deur, Jo weet op het nippertje te ontkomen via de daken en in Rotterdam onder te duiken. Na drie
maanden werd hij daar toch opgepakt maar weet tijdens een overplaatsing aan de aandacht van zijn bewakers te ontsnappen om weer onder te duiken in
Rotterdam.
Als hij begin februari 1944 opnieuw wordt opgepakt sturen de nazi's hem direct naar Westerbork, met hulp van de Westerweelgroep
(
link) weet Jo al na een paar dagen ook uit dit kamp te ontsnappen. Tot de bevrijding van
het zuiden in december 1944 zit Jo in Limburg. Na de oorlog blijft hij in de luwte, de oorlog zal voor altijd een greep op hem houden.
Jo overleed op 93-jarige leeftijd op 22 september 2009.
Beiden hebben na de oorlog niet veel meer willen zeggen. De een was omstreden, de ander een held. Toch hielden beiden trauma's over aan
de oorlog terwijl de rollen die zij speelden haaks op elkaar stonden. Het toont goed aan welke invloed een oorlog heeft op mensen.
Nawoord
Ik haalde de twee mannen Jo Spier door elkaar door de foto van de een bij het stuk van de ander te plaatsen. Tilly Spier attendeerde mij erop dat haar vader
nooit voor De Telegraaf had kunnen werken en niet in Theresiënstadt is geweest dus ook niet de bekende tekenaar Jo Spier kon zijn. Ondanks dat ik
zorgvuldig te werk ga en twee bronnen tot mijn beschikking had, heb ik de fout gemaakt deze mannen door elkaar te halen.
Excuus Tilly!
Tilly mailde mij nadien nog een aantal malen met informatie over haar vader, daar ben ik erg blij mee, vooral omdat zij met mij van mening is dat
verhalen vertelt moeten blijven worden.
Zo zei zij:
Mijn vader heeft wel eens namen genoemd, deze kan ik terug vinden, maar dan moet ik eerst 8 uur naar interviews van mijn vader gaan
kijken. Hij heeft zijn medewerking verleent aan het Steven Spielberg project en Secret Courage - The Walter Süskind Story (red: dit was
de eerste film over deze held, in 2012 kwam
DEZE FILM uit.)
Wel heeft hij de Westerweels (red: zie
link) vaak genoemd omdat deze mensen mijn
vader steeds hebben onder laten duiken. Zij hebben ooit aan mijn vader de vraag gesteld om de handtekening van Gemmeker (red: kamp-commandant
Westerbork) op een stempel te krijgen.
Mijn vader heeft dit kunnen doen. Hierdoor hebben 14 mensen uit Westerbork kunnen komen. Dirk
Mulder (directeur Herinneringscentrum Kamp Westerbork) heeft dit tijdens mijn vaders crematie (red: 29 september 2009) benoemd. Mijn vader
had dus goede contacten met de Westerweel groep. In Westerbork zijn de stempeltjes met het verhaal van mijn vader te zien.
Tilly Spier januari 2012
Hieronder een krantenartikel dat Tilly mij zond.
En dan nog even dit...
Dat foute Nederlanders vergeven lijken te kunnen worden bleek toen de bekende tekenaar Peter van Straaten Jo Spier noemde als zijn
grote inspirator, als je het werk van beiden kent zie je dat ook in één oogopslag.
De 'foute' Jo Spier was een oppurtunist. Voor de oorlog had hij een spotprent gemaakt over Adolf Hitler, als straf moest hij tekeningen maken
op de muren van een Duits kamp. Maar tijdens de oorlog werkte Spier mee met de Duitsers, zoals ik eerder al beschreef. Na de oorlog haaste
hij zich om weer met een andere wind mee te waaien.
Hieronder staat een link naar een boekje van zijn hand, de inhoud zegt genoeg. Jo Spier was plotseling weer tegen de Duitsers.
'Onze schulden zijn hun schulden', van Jo Spier.