De voorloper van de Volkswagen
Een 'geheim wapen' werd deze auto door de geallieerden genoemd, de Tsjecho-Slowaakse Tatra, een fraai gemodelleerde auto van de hand van
Hans Ledwinka, een Oostenrijks auto-ontwerper.
Op 15 maart 1939 werd Tsjecho-Slowakije bij Duitsland gevoegd en maakte de president plaats voor een Duitse plaatsvervanger. Duitse officieren
lieten hun oog vallen op de snelle en luxe uitziende Tatra. Probleem was, de motor lag achterin, daardoor was er weinig zicht naar achteren en
doordat de auto 150 kilometer per uur kon halen verloren de overmoedige Duitse officieren nog wel eens de macht over het stuur, menigeen
overleefde dit niet.
De Tatra T87
Beter goed gepikt...
Een van de voorgangers van de Tatra T87 was de V570 die sprekend op de latere Volkswagen zou lijken. Op zich is dit ook niet zo vreemd, want
ontwerper Hans Ledwinka was goed bevriend met Ferdinand Porsche die van Adolf Hitler de opdracht had gekregen een auto te ontwikkelen
voor de gewone man, iedere Duitser moest in een auto kunnen rijden, aldus de Duitse heerser.
De KdF (Kraft durch Freude) auto ging later de Volkswagen heten. De Tjechen deden Porsche na de oorlog een proces aan, dat wonnen ze, Porsche
betaalde drie miljoen Mark aan de Tjechen. De T87 wordt uiteraard al lang niet meer gebouwd, er zijn er naar verluidt nog 80 van in de gehele
wereld, ze kosten twee ton. In totaal zijn er slechts 3.000 van gemaakt.
Links de Tatra V570, rechts de Volkswagen
Hans Ledwinka heeft na de oorlog tien jaar gevangen gezeten wegens collaboratie met de Duitsers, van deze beschuldiging werd hij later
vrijgesproken, hij overleed in 1967 op 89-jarige leeftijd. Met succes werkte hij na zijn detentie voor een autofabriek en een machinefabriek.
Ferdinand Porsche heeft nooit één seconde in de gevangenis gezeten terwijl hij tal van militaire voertuigen ontwikkelde voor
Hitler. Hij overleed in 1951.